Пазарът на интернет реклама се разраства

дата: 18/04/2016 13:04ч.  Прочетена 265

   1 бр.   

Според ,,IAB България“ потребители и рекламодатели мигрират към мобилните устройства, а пазарът на интернет реклама е достигнал 62млн.лв., като скокът се дължи предимно на двойното увеличение на вложенията във Facebook реклама – от 9,43 млн.лв през 2014г. до 15,65 млн.лв. през 2015г.

Тези данни бяха представени на форума на ,,IAB България“, който събира дигиталната индустрия – рекламни агенции, медийни и IT компании, компании в сферата на електронната търговия – за да очертае посоките на развитие на пазара. За тази година ключовите за бранша тенденции са няколко – миграция на потребителите и търговията към смартфони и новите възможности за реклама, които отваря, експериментите с т.нар. native (спонсорирано редакционно съдържание) и видиоформатите на реклама, както и опитите за по-внимателно следене на поведението и навиците на аудиторията чрез софтуер и управление на данните.

Според проучване на ,,IAB България“, на базата на представителна извадка от 20 най-големи компании и рекламни агенциии в страната, рекламодателите продължават да увеличават инвестиците си в онлайн присъствие. Основателят на дигиталната агенция Interactive Share Мартин Попов дори прогнозира, че ,, в близките години дигиталния маркетинг и реклама ще доминират над телевизията като канал за достигане до  потребителите“ За момента обаче данните показват точно обратна статистика. При една от основните водещи категории – потребителските стоки, 70% от инвестициите отиват в телевизията срещу 30% в интернет пространството, като в същото време според проучване на ,,IAB България“, потребителите прекарват повече време в интернет, отколкото пред телевизора.

От общите нетни приходи за интернет рекламата, най-голям дял се пада на дисплей рекламата с 27,3% за 2015г. С 25,3% остава непроменено Google търсенето, както и рекламното съдържание във Facebook. Youtube заема 13,9% от общите инвестиции в онлайн рекламата. През изминалата година най-голям рекламодтаел в интернет е Mondelez. Второ и трето място заемат съответно Vivacom и Telenor, следвани от Azimut Software/Trader и Procter&Gamble.

Данните сочат и друга промяна – хората заменят телевизоритв не с компютри, а с мобилни устройства, като чрез тях не само постоянно потребяват съдържание в медии и социални мрежи, но и пазаруват, става ясно от две компании за електронна търговия - eMAG и OLX. Вергиния Чолакова, маркетинг мениджър на онлайн веригата eMAG, обяви, че мобилното им приложение е сваляно от над 100 хил. потребителя. От OLX също пуснаха наскоро нов продукт – мобилно приложение за покупко-продажба на дрехи и аксесоари Shedd. Изпълнителният директор на OLX Спас Сливков представи данни, според които всеки ден приложението генерира 500 уникални потребителя и тенденцията е интересът да нараства.

За сега рекламодателите бавно следват потребителя и преместват вниманието си от десктопа към мобилните устройства. ,,Рекламните форми в мобилните платформи могат да бъдат много по-ефективни за рекламодателите и по-приятни от гледна точка на читателите“, коментира Станислава Атанасова, търговски директор на ,,Икономедиа“.

Видеорекламата също продължава възхода си, като медийните компании и рекламните агенции представиха примери за реализирани кампании в сайтове за видеосподеляне като Youtube и Vbox7. Saatchi& Saatchi разказаха за стратегията си по отношение на новата реклама ,,Загорка Ретро‘‘, в която продуктовото видео тръгва в мрежата още преди телевизионната реклама. ,,Тръгнахме от брошура, през анимирана инфографика до продуктово видео, което потребителите приеха като новата реклама на ,,Загорка“, разказва Ивайло Ботушанов от криейтив екипа на агенцията.

Онлайн групата ,,НетИнфо‘‘ Сподели опита си с native видеоформатите през компанията си 7Talents. Тя управлява мрежа от потребителски канали, т.нар. Multi Channel Network – MCN, където интернет влогъри споделят мнения и впечатления за определени продукти. ,,Хората започват да търсят все по-интересно съдържание в сегментирана вертикала. Искат да ползват най-качествените и достъпни продукти, а влогърите им ги предоставят‘‘, обясни Мария Атансова, директор ,,Видеопродукция и дистрибуция‘‘ в 7Talents. ,,Бъдещето на видеорекламата означава смислено  съдържание дори с компромис с качеството. Не търсим холивудско изпълнение, важното е да е смислено‘‘, допълни тя.

Според медийните компании спонсорираното редакционно съдържание има голямо бъдеще защото е подходящо както за десктоп устрийства, така и за мобилни, но и защото успява да заобиколи софтуерите за блокиране на реклами, които са най-големият бич за индустрията напоследък. Според Алексндър Варов – портфолио мениджър на ,,НетИнфо“ от тази ситуация може да се извлече и положителен ефект. ,,По този начин могат да се отсеят потребителите, които реагират на реклами, от  тези, които не реагират, и вторият тип да се достига по други начини – чрез повече естествени реклами например‘‘, обясни той. За сега мобилните устройства успяват да избягат от блокирането на реклами.

Акцентът в изказванията на медийните компании беше в това, че рекламодателите трябва да се стремят да предлагат различно съдържание за потребителите си в различните онлайн платформи, защото те очакват персонализирано изживяване. Един цял панел от форума беше посветен на това как начина по който потребителите сърфират и местата които посещават могат да бъдат огромен ресурс за определяне на многобройни и много по-точно дефинирани аудитории за рекламодателите. ,,Опознайте клиентите си, дайте добавена стойност в ръцете им, изненадайте ги. Влезте в ума и в джоба на клиентите си‘‘, посъветва Димитър Димитров, представител на облачната система за управление на отстъпки и маркетингови кампании Saliro.

Използването на платформи за профилиране на потребителите на база тяхното поведение онлайн е такъв инструмент за много по-точно дефиниране на аудиториите, който ще промени целия процес по планирането на кампании. ,,Въвеждането на платформата за управление на данни обръща действията от планиране на формати към планиране на хора. По този начин кампаниите ще се превърнат в различни формати реклама за различните места и клиенти‘‘, обясни Станислава Атанасова, търговски директор на ,,Икономедия‘‘, а Александър Варов от ,,НетИнфо‘‘ добави: ,,Тази година ние вече продаваме аудитория“. 

 

КОМЕНТАРИ напиши коментарнапиши коментар

 

ДРУГИ ИНТЕРВЮТА И СТАТИИ

     

Силите на НАТО се разширяват стремително в Европа

Това е неоспорим факт и срещата на върха във Варшава го потвърди. Руското Министерството на Отбраната съобщава, че в Полша и Прибалтийските Републики, в непосредствена близост до границите на Русия, практически е разположена цяла дивизия на ВС н...

23/04/2018 08:04 ч.

Комбинацията от джинджифил и чесън помага в борбата с наднорменото тегло

Комбинацията от джинджифил и чесън помага в борбата с наднорменото тегло...

20/03/2018 13:03 ч.

САЩ разширяват списъците със санкции за Русия

Преди по-малко от месец, на 20 февруари бяха отбелязани четиригодишните първи санкции, които САЩ наложи на Русия във връзка с кризата в Украйна. Те бяха свързани с Майдан, после с Крим, а след това с положението в Донбас. Сега САЩ въвеждат нови и нови...

07/03/2018 00:03 ч.

(Без)Опасни ли ще бъдат Зимните Олимпийски игри 2018 в Пьонгчан

(Без)Опасни ли ще бъдат Зимните Олимпийски игри 2018 в Пьонгчан...

11/01/2018 13:01 ч.

Свастиката - древен символ или нацистки знак

Свастиката - древен символ или нацистки знак ...

28/11/2017 10:11 ч.

Местни инвеститори купуват терена на Каменица в Пловдив

Местни инвеститори купуват терена на Каменица в Пловдив...

05/09/2017 16:09 ч.

Philip Morris модернизира фабриката си в Румъния

Philip Morris модернизира фабриката си в Румъния...

27/07/2017 16:07 ч.

Тя е красива, обожава йога и пилотира Boeing

Тя е красива, обожава йога и пилотира Boeing...

25/07/2017 15:07 ч.

44% повече пътници на летище София

44% повече пътници на летище София...

24/07/2017 13:07 ч.

 

 

 

Виж всички интервюта и статии

РЕКЛАМА

Винаги актуална реклама

 

 

СОЦИАЛНИ МРЕЖИ

Последвайте ни в социалните мрежи и споделяйте информацията,която ви вълнува

РЕКЛАМА

Винаги актуална реклама