Как оцеляват агенциите за маркетингови изследвания при свити бюджети за проучвания

дата: 12/09/2013 16:09ч.  Прочетена 530

   1 бр.   

 С изследователи се говори лесно. Мисълта им e стройнo структурирана, а всяка теза илюстрират услужливо с числа и проценти. Затова и когато ги попиташ за анализ на собствения им бизнес, зад привидно стабилните показатели те чертаят далеч по-сложна картина.

От 2011 г. маркетинговите агенции подобно на рекламните работят в условия на силно съкратени бюджети за проучвания. Бизнесът им все повече се раздалечава по осите на локалните и аутсорсинг проектите, традиционните и интернет изследванията, частните и държавните проекти. А две години след задълбочаването на кризата само някои от тези модели позволяват на агенциите да гледат на обема на пазара от 53 млн. лв. с оптимизъм.
Данните на Световната организация за маркетингови и социални проучвания на общественото мнение (ESOMAR),показват че в България проучванията всяка година носят все по-голям приход на агенциите. През 2011-2012 г. са стигнали пиковите засега почти 53 млн. лв. В България вече има фирми, които създадоха много големи хъбове за обработка на данни за техни клиенти в целия свят - Gfk и Ipsos.

Според представителя на ESOMAR в България и съсобственик в MAP Marketing Research Елена Онбрайт пазарът е разделен почти поравно между вътрешния и аутсорсинг пазарите. Нейната агенция MAP е една от най-големите, концентрирани в този вид дейност. През 2001 г. фирмата преминава изцяло към интернет проучвания и почти изцяло обслужва чуждестранни клиенти - около 30% от САЩ, а останалите от Западна Европа.

На офшор пазара базираните в България агенции се срещат с любопитен конкурент. "Клиентите идват при нас и в Индия и така диверсифицират риска - идеята е, ако се случи нещо с проекта там или тук, другият екип да поеме целия проект", обяснява Елена Онбрайт. Заради културната особеност на индийците никога да не отказват нищо и заради по-малката часова разлика България става все по-предпочитана от клиентите, обяснява и Мирослава Георгиева от Gfk. Според нея аутсорсинг агенциите си разпределят около 46-47% от приходи, така  вътрешният пазар се оценява на над 20 млн. лв.
Тук ситуацията вече не изглежда толкова оптимистична. Kлиентите търсят изследвания с по-ниски цени, по-ефективни изследвания и намаляване на извадки. Има тенденция клиентите да преминават към интернет изследвания с идеята, че те са по-евтини, а в същност там няма интервюиращ, този разход се спестява, но има бонус на всеки респондент и е спорно дали този вид проучвания всъщност  е по-евтин. 
В последните няколко години "в сектора на бързооборотните стоки се инвестира основно в постоянните данни за наблюдение на пазара", пък разказва мениджърът бизнес развитие в Market Links Добромир Живков. Според него телеком и банково-финансовият сектор също са се свили.

По оценка на Елена Онбрайт над 70% от оборота на вътрешния пазар на традиционните агенции за изследвания идват от държавата. Като представител на ESOMAR нейната роля включва следене на сегментите на пазара.

 "Около избори всички се снишават и чакат да видят какво ще стане. Но тази година много дълго чакат", казва Ивайло Богомилов, който е председател на Българската асоциация на професионалистите в маркетинговите изследвания и проучванията на общественото мнение (БАМОР). И според Мирослава Георгиева политическите турбуленции значат предпазливост у клиентите. Затова и тя очаква годината да е слаба за бизнеса.

И големите, и малките клиенти на българския пазар обаче остават колебливи. Това влияе на и без това малкия изследователски бранш. Затова съсобственикът на агенция "Естат" Иво Желев има и доста крайна прогноза - на пазара на маркетингови проучвания няма да остане място за всички агенции, които оперират в момента, а оцелелите ще бъдат четири или пет. Дори и тази прогноза да не се сбъдне обаче, на всички ще им се наложи да променят бизнеса си, и то скоро. 

 

КОМЕНТАРИ напиши коментарнапиши коментар

 

ДРУГИ ИНТЕРВЮТА И СТАТИИ

     

Силите на НАТО се разширяват стремително в Европа

Това е неоспорим факт и срещата на върха във Варшава го потвърди. Руското Министерството на Отбраната съобщава, че в Полша и Прибалтийските Републики, в непосредствена близост до границите на Русия, практически е разположена цяла дивизия на ВС н...

23/04/2018 08:04 ч.

Комбинацията от джинджифил и чесън помага в борбата с наднорменото тегло

Комбинацията от джинджифил и чесън помага в борбата с наднорменото тегло...

20/03/2018 13:03 ч.

САЩ разширяват списъците със санкции за Русия

Преди по-малко от месец, на 20 февруари бяха отбелязани четиригодишните първи санкции, които САЩ наложи на Русия във връзка с кризата в Украйна. Те бяха свързани с Майдан, после с Крим, а след това с положението в Донбас. Сега САЩ въвеждат нови и нови...

07/03/2018 00:03 ч.

(Без)Опасни ли ще бъдат Зимните Олимпийски игри 2018 в Пьонгчан

(Без)Опасни ли ще бъдат Зимните Олимпийски игри 2018 в Пьонгчан...

11/01/2018 13:01 ч.

Свастиката - древен символ или нацистки знак

Свастиката - древен символ или нацистки знак ...

28/11/2017 10:11 ч.

Местни инвеститори купуват терена на Каменица в Пловдив

Местни инвеститори купуват терена на Каменица в Пловдив...

05/09/2017 16:09 ч.

Philip Morris модернизира фабриката си в Румъния

Philip Morris модернизира фабриката си в Румъния...

27/07/2017 16:07 ч.

Тя е красива, обожава йога и пилотира Boeing

Тя е красива, обожава йога и пилотира Boeing...

25/07/2017 15:07 ч.

44% повече пътници на летище София

44% повече пътници на летище София...

24/07/2017 13:07 ч.

 

 

 

Виж всички интервюта и статии

РЕКЛАМА

Винаги актуална реклама

 

 

СОЦИАЛНИ МРЕЖИ

Последвайте ни в социалните мрежи и споделяйте информацията,която ви вълнува

РЕКЛАМА

Винаги актуална реклама